Múla bandha 3 lépésben

Jelentés és anatómia

Maga a bandha szó gátat vagy kötést jelent, a múla bandhát hívják gyökérzárnak is. Anatómiai szempontból a gerinc „gyökerénél” található, a medencealapi izmok középpontjánál. A többi bandhával ellentétben ez tényleg egy zár, amely a központi energiacsatorna, a szusumna nádi alján helyezkedik el és megakadályozza a prána (életenergia) lefelé távozását.

mulabandha

1. lépés: tudatosítás

A gyakorlás során a durvább, fizikai érzetektől haladunk a finomabb, energetikai tapasztalások felé, így van ez a múla bandha esetében is. A múla bandha fizikai aspektusa, maga az izomzár tudatosítható a legkönnyebben. Ehhez helyezkedj el egy kényelmes pillangó ülésben. A gát izomzata az anatómiai helyzet miatt nyújtásban van, így minden izomösszehúzódás jól elkülöníthető érzettel jár. Ha pillangóülésben összehúzod, majd hagyod elernyedni a gátizmokat, megérezheted, hol van az izommunka középpontja, ez maga a bandha.

2. lépés: figyelem

Ha ezt megérezted, akkor helyezkedj el hegytartásban (lefelé néző kutyapózban). Azt fogod tapasztalni, hogy a spontán hasbeszívás mellett a gátban is van egy aktivitás. Létrejön az uddijána és múla bandha is, mindenfajta izomösszehúzódás és erőfeszítés nélkül. Figyeld tovább a gát területét, a múla bandha finom érzetét. Végezhetsz további gyakorlatokat, ha a figyelmed egy részét itt tartod, akkor a bandha is megmarad.

3 lépés: légzés

Ha jól használod a légzésed, a bandhák megtartásához nem kell izommunka vagy erős figyelem. Kilégzéssel fújj ki minden levegőt a hasból, majd lélegezz a mellkasba és a bordákba, egyenletes és mély légzéssel. Nem kell erővel behúznod a köldököt, csak annyit kell tenned, hogy a has helyett a bordákba lélegzel. Így minden kilégzés megtartja és minden belégzés emeli a bandhákat. Olyan egyszerű, mint amilyennek hangzik 🙂

3 responses to “Múla bandha 3 lépésben

  1. Sziasztok! Egy kérdésem lenne: az ászanák és a vinyásza alatt végig tartani kell a bandhákat? Főleg a mula bandhára gondolok. Mekkora izomunkának kell ennek lennie? Azért kérdezem, mert úgy tudom, hogy a folyamatos izomösszehúzódás gátolja magának az izomnak a vérellátását. Az meg nem túl szerencsés. Arra gondolok, hogy én értek félre valamit ezzel a zárral, izomösszehúzással kapcsolatban.

    • Szia! Igen, szinte végig tartjuk a bandhákat, de ez nem izommunkából adódik, sokkal inkább egy belső vákuum, mint erőfeszítés eredménye. Valóban nincs folyamatos feszítés, pláne nincs erőlködés, pont ennek az elkerülésére kell puhán és mélyen lélegezni (az sem mindegy persze, hogy hova irányítod a légzésed). Egyszóval, ha jó az ászana beállítása és jó a légzés, akkor a múla bandha biztosan nem izommunka vagy erőfeszítés.

      • Szia Gyöngyvér! Köszönöm a válaszod! Nem akadékoskodni akarok, csak szeretném megérteni és jól csinálni. Szóval, ha nem az izmok munkájából, összehúzásából jön létre a bandha és a vákuum, akkor miből?
        Vannak pózok, amikor tényleg passzívan létrejön, de egy csomónál aktívan kell tartanom az izomösszehúzódást.
        Hogy van ez akkor?
        Berta

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s