Enni vagy nem enni

Étkezési szokásaink közvetlenül kihatnak közérzetünkre, teherbírásunkra, egészségi állapotunkra. Hogy kinek, mikor, mennyit és mit kellene ennie, olyan komplex kérdés, amit nemigen lehet rendszerbe foglalni – a különféle táplálkozási rendszerek bizonyos szempontok szerint próbálnak tanácsokat adni, és ezek sokaknál működnek is egy ideig. Végül azonban mindenkinek magának kell megtalálni a számára aktuálisan megfelelő táplálkozási módot.

astanga_blog_enni

Az astanga belső kontrollos út, ami azt jelenti, hogy nincsenek kőbe vésett szabályok, a napi rendszerességű gyakorlás maga fogja beállítani az optimális életvitelt. Mindazonáltal vannak általános problémák, amivel a legtöbb gyakorlónak szembesülnie kell előbb-utóbb, ezért megfontolásra szoktam ajánlani öt szempontot:

  1. Egyél kevesebbet! A szervezet optimális működéséhez meglepően kevés táplálék elegendő. Ugyanakkor felhívnám a figyelmet arra is, hogy ez nem vonatkozik a vékony, eleve jógikus életvitelt folytató gyakorlókra. A 2-es sorozat megkezdésekor sokaknak éppenhogy arra kell figyelni, hogy sok, kalóriadús ételt vegyenek magukhoz.
    Egy azonban biztos: gyakorolni csak üres gyomorral szabad! 
  2. Csökkentsd az élénkítő élelmiszerek fogyasztását, mint az alkohol, a cukor vagy éppen a mate tea! Ezek instabilitást, nyugtalanságot okozhatnak, ami zavarhatja a gyakorlást.Itt is érdekesség, hogy az 1-es sorozat gyakorlása alatt sokan kívánják a kávét, mert segít fenntartatani a radzsaszt, a belső tüzet. Pattabhi Jois elhíresült félig tréfás mondása szerint: „No coffee, no prana!” A finomabb energetikai szintekre érve a kávé iránti vágy általában magától csökken.
  3. Csökkentsd a nehezen emészthető (tamaszikus) táplálékok fogyasztását, mint a hús, gomba, hagymafélék! A vegetarianizmus, mint ideológia, nem kötelező az astanga gyakorlásához, de megfigyelhető, hogy a hús túlzott fogyasztása akadálya a gyakorlásnak. Az érzékenységet is fokozza a gyakorlás, így az együttérzést, az élőlényekkel való törődést, ami természetes módon vezet egy tudatosabb életvitel felé.
  4. Fogyassz sok nyers zöldséget és gyümölcsöt! A legtöbb pránát az élő növényektől kaphatjuk, azonban ezeket nem szerencsés főtt ételekkel együtt fogyasztani, ezért inkább külön étkezésnek tekintsük a gyümölcs fogyasztását. Sokan étkeznek emiatt 5-6 alkalommal kis adagokat, amiből kettő főtt ételes és 3-4 nyers étkezés.
  5. Kerüld a túlfinomított, valamint a tartósítószert, ízfokozókat tartalmazó élelmiszereket! Talán ez a legkevésbé vitatható szabály: amit külön nem ennél meg, ne edd meg az ételbe keverve sem!

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s