Astanga női szemmel

Sokan azt gondolják, hogy az astanga egy erős és férfias irányzat, de ez nem jelenti azt, hogy nők nem gyakorolhatnak. Pattabhinak is számos női tanítványa volt, mégsem alkotott külön női sorozatot. Az ászanákban ugyan nincs, de a mindennapi gyakorlásban azért van különbség.

hosszukas_poszt_hediMenstruáció és astanga
Amikor elkezdtem rendszeresen gyakorolni kifejezetten nehéz volt kivenni pár nap szabit. Nehéz volt magamra erőltetnem a kényszerpihenőt, azt gondoltam, hogy szuper gyakorlásokat kell kihagynom. Így persze sokszor folytattam a gyakorlást, aminek meglett a következménye: fáradékonyság, nagyobb alvásigény, hosszabb menstruáció.

Manju szerint…
Manju a menstruációt “női szabadnapok” (women’s holiday) néven emlegette. Az indiai hagyomány szerint ilyenkor nem csak az astanga, de minden megerőltetés, pl. házimunka sem javasolt.

nancy3Nancy Gilgoff szerint…
Nancy azt tanácsolta, hogy elsőtől az utolsó cseppig ne astangázzak. Egészen addig férfi oktatók tanácsoltak ilyet, amire nem hallgattam, mert nem tartottam őket hitelesnek a témában. Nancy nem tiltott meg semmit, inkább csak javasolta, hogy próbáljam ki, hogyan változik a gyakorlásom, ha pihenek pár napot. Elmesélte, hogy neki sem volt könnyű lemondani az astangáról, kevés ideje volt Pattabhival gyakorolni, és nagyon nehezen hagyott ki egy egész hetet.

Ciklusosság a gyakorlásban
Nancy nem csak azt mondta, hogy ne gyakoroljak, hanem új nézőpontot adott a gyakorlásnak. A női test működése ciklusos, ami megjelenik a gyakorlásban is. Nancy óta nem küzdök ez ellen, inkább érdeklődve figyelem.

A ciklus felétől fogy az erőm, de cserébe hajlékonyabb vagyok. Közvetlenül a menstruáció előtt egyszerre vagyok erős és hajlékony, de a bandhám és a figyelmem többnyire elveszik. Menstruáció alatt pihenek, néha végzek csípőnyitásokat, jógázom, de nem astangázom, bandházni meg sem próbálok. Közvetlenül utána újra repülök. Majd megint elkezd fogyni az erőm és minden folytatódik előlről. És ez így van rendjén.

Hozzászólás